کاربرد و نصب دوربین مداربسته جدید به غیر از ثبت تصاویر امکانات دیگری نیز دارند. این قابلیت ها در واقع به واسطه امکانات نرم افزاری خاص ایجاد شده اند که در مجموع به آنها پردازش تصویر در دوربین مداربسته VCA گفته می شود. تشخیص چهره Face Detection یکی از این قابلیت ها است. تشخیص چهره یک عملکرد هوشمند است که برای تشخیص اینکه آیا چهره فردی در تصویر ظاهر شده است یا خیر مورد استفاده قرار می گیرد. این قابلیت از ویژگی های پردازش تصویر برای تشخیص شکل صورت استفاده می کند.

 
 

عملکرد قابلیت تشخیص چهره در دوربین مداربسته چگونه است؟

در قابلیت تشخیص چهره از الگوریتم های خاصی استفاده می شود به طور خاص این کار با اندازه گیری فاصله بین چشم ها، ابروها، بینی و سایر اجزای صورت انجام می گیرد. این دوربین ها این قابلیت را دارند که از زوایای مختلف (برای مثال نیم رخ یا روبرو ) چهره افراد را تشخیص دهند. دوربین می تواند یک عکس فوری از فرد قرار گرفته در جلوی دوربین بگیرد. پس از تشخیص چهره، دوربین اطلاعات را به دستگاه ضبط می فرستد تا داده ها را به منظور بهبود عملکرد آنالیز و پردازش کند. با استفاده از تشخیص چهره یا سایر کارکردهای تشخیص هوشمند، دوربین مداربسته شما می تواند هر فردی را که در منطقه مورد نظر شما رفت و آمد می کند تشخیص دهد.

 

تفاوت تشخیص چهره با شناسایی چهره

ذکر این نکته الزامی است که بین دو قابلیت تشخیص چهره (Face Detection) با شناسایی چهره (Face Recognition) تفاوت اساسی وجود دارد. در واقع قابلیت تشخیص چهره یا همان Face Detection تنها می تواند تشخیص دهد که آیا شخصی در معرض دید دوربین مداربسته قرار گرفته است یا خیر. و تفاوتی میان چهره افراد در آن وجود ندارد. اما در قابلیت شناسایی چهره (Face Recognition) پس از عملیات تشخیص چهره، کار شناسایی چهره افراد نیز انجام می گیرد، به این معنی که این قابلیت می تواند چهره افراد مختلف را از یکدیگر تشخیص داده و تمایز قائل شود. این نوع از دوربین ها کارکرد تخصصی داشته و نرم افزار نوشته شده برای آنها با استفاده از تکنولوژی هوش مصنوعی ساخته می شود و به مراتب قیمت بالاتری نیز دارند.

 

مزایای قابلیت تشخیص چهره در دوربین مداربسته

به کمک قابلیت تشخیص چهره می توان در هنگام وقوع جرم مدارک لازم جهت پیگیری و شناسایی مجرمین جمع آوری نمود. این دوربین ها می توانند وقوع رخدادهای مختلف را با جزئیات بالا ثبت کرده و در اختیار کاربر قرار دهند. به این ترتیب با نصب دوربین مداربسته تشخیص چهره می توان مدارک کافی برای دلایل وقوع جرم را جمع آوری نمود.

با وجود قابلیت هایی نظیر تشخیص چهره می توان نظارت بهتری بر رخدادها در یک مکان داشت. دوربین های مداربسته تشخیص چهره عملکرد بسیار خوبی در این زمینه دارند. با آگاهی افراد از وجود چنین تکنولوژی در محیط های کسب و کار می توان از وقوع فعالیت های مجرمانه تا حد زیادی جلوگیری نمود.

به کمک قابلیت تشخیص چهره، جمع آوری مدارک لازم از نحوه وقوع جرم، ردیابی مجرمین و … آسان تر خواهد بود. در سطوح امنیتی بالاتر نیز (برای مثال نیروی پلیس) تشخیص چهره تنها با کمک اسکن صورت افراد می تواند به شناسایی مجرمین کمک کند. تشخیص چهره می تواند به عنوان ابزاری امنیتی برای قفل دستگاه های شخصی و دوربین های مداربسته مورد استفاده قرار گیرد.

روند تشخیص چهره یک ثانیه یا کمتر طول می کشد، و این امر برای شرکت ها فوق العاده سودمند است. در عصر حملات سایبری و ابزارهای پیشرفته هک کردن، شرکت ها به فناوری ای نیاز دارند که هم ایمن و هم سریع باشد. با توجه به اینکه عملکرد تشخیص چهره فوری است، شناسایی افراد در سریعترین زمان ممکن را فرآهم می کند.